Motorrijtuigen 2 assig - Museumtrams

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Motorrijtuigen 2 assig

Stadstrams > Rotterdam

Serie RETM 1-20.
Deze serie motorrijtuigen is gebouwd door de firma Metqallurgique in Belgie. De motorrijtuigen 1-10 hadden 20 zit- en 16 staanplaatsen door een opstelling met langsbanken in het interieur.
De motorrijtuigen 11-20 hadden dwarsbanken en telden daardoor 19 zitplaatsen en 16 staanplaatsen

RETM 1.
Dit motorrijtuig is in 1905 aan de RETM geleverd en in dienst gesteld.
Door de open balcons was het voor de bestuurder geen pretje om daar op dienst te doen.
Reden waarom in 1908 de balcons werden dichtgemaakt.
De 2 grote zijruiten werden in 1922 vervangen door 6 kleinere zijruiten.
In 1927 ging de 1 over naar de RET waar in 1931 de buitendienst stelling van de 1 volgde.
In 1938 werd de 1 teruggebracht in de originele toestand en aangewezen als museumrijtuig.
De 1 behoort thans tot de collectie van de Stichting ROMEO.

RET 1, © Onbekend, Coll. ROMEO
 

Naar boven.

RETM 11.
Dit motorrijtuig is in 1905 als 17 aan de RETM geleverd en in dienst gesteld.
Door de open balcons was het voor de bestuurder geen pretje om daar op dienst te doen.
Reden waarom in 1908 de balcons werden dichtgemaakt.
De 2 grote zijruiten werden in 1922 vervangen door 6 kleinere zijruiten.
In 1927 ging de 17 over naar de RET waar in 1931 de buitendienst stelling van de 17 volgde.
In 1938 werd de 17 teruggebracht in de originele toestand, vernummerd in 11 en aangewezen als museumrijtuig.
De 11 behoort thans tot de collectie van de Stichting ROMEO.

RET 11, Trammuseum Rotterdam, © Onbekend, Coll. ROMEO
 

Serie RETM 71-90.
Deze serie motorrijtuigen werd geleverd door de firma L’Energie in Belgie. Zij bezaten eveneens 20 zit- en 13 ztaanplaatsen.

Naar boven.

RETM 86.
De 86 werd in 1906 geleverd aan de RETM en in dat zelfde jaar in dienst gesteld.
In 1912 werd de kleur gewijzigd in het toen gangbare crème.
In 1927 ging de 86 over naar de RET en deed daar nog dienst tot de afvoer van de 86 in 1933. In 1934 werd de 86 nog aangewezen om als reclametram dienst te doen.
In 1938 werd de 86 terugverbouwd naar de RETM toestand in de donkerblauwe kleur.
De 86 bevindt zich in de museumcollectie van de Stichting ROMEO.

RET 86, Trammuseum Rotterdam, © Onbekend, Coll. ROMEO
 

Serie RETM 107-126.
Deze serie motorrijtuigen werd geleverd door de in Rotterdam gevestigde Firma Allan & Co, gevestigd aan de Oudedijk. Zij bezaten 20 zit- en 13 staanplaatsen

Naar boven.

RETM 119.
De 119 werd in 1907 aan de RETM afgeleverd en in dienst gesteld.
In 1927 ging de 119 over naar de RET en werd im 1929 bij een revisie voorzien van de bekende okergeel/zwart kleurencombinatie.
In 1935 werd de 119 aangewezen als rangeermotorwagen voor de centrale werkplaats en werd in 1938 terugverbouwd naar de crème RETM uitvoering.
De 119 maakt thans deel uit van de museumcollectie van de Stichting ROMEO.

RET 119, Trammuseum Rotterdam, © Onbekend, Coll. ROMEO
 

Serie 177-201.

RET 192, Trammuseum Rotterdam, © Onbekend, Coll. ROMEO
 

Serie 202-221.

RET 210, Trammuseum Rotterdam, © Onbekend, Coll. ROMEO
 
RET 220, Trammuseum Rotterdam, © Onbekend, Coll. ROMEO
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu