Motorrijtuigen 4 assig - Museumtrams

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Motorrijtuigen 4 assig

Stadstrams > Rotterdam

Motorrijtuigen 4 assig
Serie 1-15.

15.
Dit motorrijtuig werd aan de RET afgeleverd op 2 september 1957 en op 10 september 1957 in dienst gesteld.
In mei 1982 werd de 15 buitendienst gesteld en werd aangewezen om het instructierijtuig2101 op te gaan volgen.
Die plannen zijn niet doorgegaan en in 1998 is de 15 bij de stichting ROMEO ondergebracht.
Inmiddels is na een ingrijpende restauratie de 15 eind 2015 weer toegelaten op het Rotterdamse tramnet.
De 15 behoort momenteel bij de collectie van het Tram Museum Rotterdam.

RET 15, Bergselaan, 1982, © ROVM-digitaal.
 

Serie 100-135.
Deze serie motorrijtuigen was de laatste die de RET bestelde met middenbalcons. Hoewel het eenrichting motorwagens waren hadden zij toch ook aan de linkerzijde van de tram deuren, hetgeen verband hield met sommige haltesituaties.
De motorrijtuigen hadden een afgesloten bestuurderscabine en bezaten een zekere stroomlijnvorm waardoor men genoodzaakt was om het lijncijfer boven de richtingfilm te plaatsen.
Een andere noviteit was het veelvuldig gebruik van aluminium in plaats van hout.

Naar boven.

109.
De 109 werd op 24 november 1950 afgeleverd aan de RET en pas op 19 maart 1951 in dienst gesteld.
De 109 voldeed uitstekend en er zijn geen verdere bijzonderheden te melden van zijn dienstperiode bij de RET. In juni 1983 werd de 109 buiten dienst gesteld en op 12 augustus 1983 afgevoerd uit het materieelpark.
In september 1983 werd de 109 overgebracht naar de West-Yorkshire Transport Museum Society in Groot-Brittan
nië.
In 2008 keerde de 109 terug in Rotterdam voor revisie en is daar toegevoegd aan de museumcollectie van de Stichting ROMEO.

RET 109, lijn 8, Blaak, 1969, © Onbekend, collectie ROVM-digitaal
 

Naar boven.

115.
De 115 werd op 22 december 1950 afgeleverd aan de RET en op 24 december 1950 in dienst gesteld.
De 115 voldeed uitstekend en er zijn geen verdere bijzonderheden te melden van zijn dienstperiode bij de RET. In juli 1983 werd de 115 buiten dienst gesteld en op 12 augustus 1983 afgevoerd uit het materieelpark.
In september 1983 werd de 115 overgebracht naar de West-Yorkshire Transport Museum Society in Groot-Brittanie.
In 1995 keerde de 115 terug in Rotterdam en is daar toegevoegd aan de museumcollectie van de Tramweg Stichting.

RET 115, Lijn 10, Breederodestraat, 1965, © Onbekend, collectie ROVM-digitaal
 

Naar boven.

123.
De 123 werd op 6 februari 1951 afgeleverd aan de RET en op 14 februari 1951 in dienst gesteld.
De 123 voldeed, evenals zijn soortgenoten uitstekend en er zijn geen verdere bijzonderheden te melden van zijn dienstperiode bij de RET, wel heeft de 123 van juni 1968 tot en met juni 1972 buiten dienst gestaan als strategische reserve.
In november 1981 werd de 123 definitief buiten dienst gesteld en in augustus 1983 werd de 123 overgedragen aan de Tramweg Stichting.
De 123 is als museumtram in beheer bij de Stichting ROMEO.

RET 123, lijn 4, Stationsplein, 1962, © Onbekend, Collectie ROVM-digitaal
 

Naar boven.

130.
De 130 werd op 9 maart 1951 afgeleverd aan de RET en op 3 oktober 1951 pas in dienst gesteld.
De 130 voldeed, evenals zijn soortgenoten uitstekend en er zijn geen verdere bijzonderheden te melden van zijn dienstperiode bij de RET, wel heeft ook de 130 van september 1968 tot en met september 1970 buiten dienst gestaan als strategische reserve.
In juli 1983 werd de 130 definitief buiten dienst gesteld en op 20 augustus 1983 afgevoerd uit het materieelpark.
Aansluitend is de 130 overgebracht naar de EMA en is uiteindelijk in 2008 weer teruggekeerd bij de Stichting ROMEO.

RET 130, lijn 4, Mathenesserweg, 28 februari 1959, © Onbekend, collectie ROVM-digitaal
 

Naar boven.

Serie 301-304.
Door de Firm Allan & Co in Rotterdam zijn in 1943 4 éénrichtingmotorwagens gebouwd.
Het voorbalcon was gelijk aan de vierassige motorwagens 471 - 570 en het achterbalcon was uitgevoerd als een aanhangrijtuig van de serie 1001-1020.
Deze wagens behoorden met hun 4 motoren van 47 Pk tot de snelste en sterkste vierassers van de RET

Naar boven.

303.
De 303 werd afgeleverd bij de RET op 30-6-1943. Op 3-7-1943 verscheen de 303 in de dienst en heeft dit zonder problemen volgehouden tot 3-5-1966. Op 4-5-1966 verscheen het motorrijtuig weer op straat maar nu getooid met het nummer 402.
Uiteindelijk werd de 402 in mei 1971 buiten dienst gesteld.
In 1972 werd dit toch wel voor Rotterdamse begrippen unieke motorrijtuig overgedragen aan de Rotterdamse afdeling van de Tramweg Stichting.
In 1974 werd het weer terug vernummerd naar 303 en het maakt sindsdien deel uit van de verzameling van het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum.

RET 303 op lijn 10, 2015, © Carl de Meij.
RET 402 (ex 303), lijn 11, Stationsplein, © ROVM-digitaal.

Naar boven.

Serie 401 - 570.
Deze grote serie is onder te verdelen in de volgende subseries:
401 - 420 geleverd in 1929 door Allan en Co, Rotterdam met een motorvermogen van 4 x 25 kW
421 - 435 geleverd in 1929 door Talbot, Aken met een motorvermogen van 4 x 25 kW
436 - 450 geleverd in 1929 door Werkspoor, Utrecht met een motorvermogen van 4 x 25 kW
451 - 470 geleverd in 1931 door verbouwing van aanhangrijtuigen 1001 - 1020 met een motorvermogen van 4 x 25 kW
471 - 500 geleverd in 1931 door Allan en Co, Rotterdam met een motorvermogen van 4 x 33 kW
501 - 510 geleverd in 1931 door Allan en Co, Rotterdam met een motorvermogen van 4 x 33 kW
511 - 550 geleverd in 1931 door Werkspoor, Utrecht met een motorvermogen van 4 x 33 kW
551 - 560 geleverd in 1931 door Beijnes, Haarlen met een motorvermogen van 4 x 33 kW
561 - 570 geleverd in 1931 door Beijnes, Haarlen met een motorvermogen van 4 x 33 kW
De gehele besteling bestond uit 170 motorrijtuigen en 20 aanhangrijtuigen.
De motor- en aanhangrijtuigen waren uitgevoerd als tweerichting motorwagens en stonden op 2 twee-assige draaistellen.
De passagiers konden het rijtuig betreden via een verlaagde middeninstap.

Naar boven.

404.
De 404 werd afgeleverd aan de RET in augustus 1929.
Na vrijwel probleemloos zijn diensten gereden te hebben werd de 404 in augustus 1959 buitendienst gesteld en als instructiemotorwagen 2101 omgebouwd. Als zodanig kwam het in december 1959 in dienst.
OP het balcom was alle belanrijke schakelapparatuur in een kast met transparante deur aangebracht zodat de op te leiden bestuurders goed konden zien wat de apparatuur deed.
De instructeur beschikte over een bedineingspaneel waarmee hij tijdens de rit diverse storingen kon simuleren om zo de bestuurders op te leiden.
In 1989 ging de 2101 op reserve en is overgedragen aan de Sticting Romeo.

RET 404, lijn 16, Goudsesingel, 1950, © Onbekend, Collectie ROMEO
 

Naar boven.

408.
Motorrijtuig 408 is in september 1929 afgeleverd aan de RET en vervolgens in dienst gesteld.
Zonder problemen heeft de 408 dienst gedaan tot zijn laatste dag op 30 juli 1965.
Oop 30 juli 1965 werd de 408 ingescheept op het Motorschip Astra om naar Engeland te vertrekken.
Het was verkocht aan J.L. Bowes die hiermee op eigen terrein een klein tramlijntje wilde maken en er mee rijden.
Het is allemaal niet doorgegaan en uiteindelijk is de 408 in een slechte staat teruggekomen naar Rotterdam in 1995 en bij ROMEO ondergebracht.
Het wacht momenteel op restauratie als object uit de eerste serie 4 assers

RET 408 wacht op restauratie, TS-Rotterdam, © Onbekend.
 

Naar boven.

491.
De 491 is op 16 mei 1931 in dienst gekomen bij de RET en deed zonder noemenswaardige problemen dienst tot aan zijn afvoer in september 1968. De 491 werd aangewezen als zoutwagentrekker en van schrikstrepen op de balcons voorzien.
In januari 1970 werd de 491 vernummerd in 2501 en paste zo in de serie werkmaterieel.
De 2501 werd in 1977 aangewezen als museumrijtuig en weer terugvernummerd in 491.
Sindsdien maakt de 491 deel uit van de collectie museummaterieel en is thans in beheer bij de Stichting ROMEO.

RET 491 + 1020, Bergweg, 5 mei 2015, © Erwin Voorhaar
 

Naar boven.

504.
Motorrijtuig 504 is in 20 maart 1931 afgeleverd aan de RET en vervolgens in dienst gesteld.
Zonder problemen heeft de 504 dienst gedaan tot het in 1969 de status van museumrijtuig kreeg.
In 1963 werd de 504 vernummerd in 2506 II
In 1995 werd het weer terug genummerd in 504 en werd bij de stichting ROMEO ondergebracht
Momenteel doet het bij de stichting ROMEO dienst als toeristen tramlijn 10.

RET 504 wacht op inzet op lijn 10, Stichting Romeo, © Onbekend.
 

Naar boven.

507.
Motorrijtuig 507 is geleverd op 14 maart 1931 als onderdeel van de serie 501 - 510.
De 507 heeft al die jaren vanaf 1931 tot de buitendiensstelling in december 1970 probleemloos zijn diensten gereden.
Na de buietndiensstelling werd de 507 ondergebracht bij de Tramweg Stichting en in 1975 overgebracht naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam en daar opgenomen in het bestand.
In april 2009 werd de 507 naar de Stichting Tramwerk in Den Haag overgebracht voor een grondige opknapbeurt en keerde in december 2009 weer terug naar Amsterdam.
Op 18 september 2010 kwam de 507 weer in dienst op de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
De 507 is eigendom van de vereniging Rijdend Electrisch Tram Museum te Amsterdam en wordt ingezet door de EMA.

RET 507 bij de EMA, Kalfjeslaan, 10 oktober 2010, © Bart Gerritsen.
 

Naar boven.

509.
Motorrijtuig 509 is geleverd op 14 maart 1931 als onderdeel van de serie 501 - 510.
De 509 heeft al die jaren vanaf 1931 tot de buitendiensstelling in 1968 probleemloos zijn diensten gereden.
Na de buitendiensstelling werd de 509 als zoutwagentrekker in de categorie Werk
materieel ingedeeld en van schrikstrepen voorzien.
In januari 1970 werd de 509 vernummerd als 2505.
In 1983 werd de 2505 weer terugvernummerd naar 509 en in 2003 werd begonnen met de restaur
atie als museumtram.
Bedoeling is de wagen terug te brengen in de afleveringsstaat. De voortgang van het project is vertraagd door huisvestingsperikelen.
De 509 is onderdeel van de collectie van ROMEO.

RET 509 in het restauratieproces, © ROMEO.
 

Naar boven.

513.
De 513 werd op 12 maart 1931 afgeleverd aan de RET.
In 1968 werd de 513 aangewezen als rangeermotorwagen en werd daarvoor in januarie 1970 vernummerd in 2516.
Daarme kwam de wagen in de categorie dienstwagens terecht en kreeg in december 1972 schrikstrepen op de koppen.
Zo deed de 2516 dienst van 1970 tot en met 1973.
Daarna werd de 2516 omgebouwd tot sneeuwbestrijdingwagen en daarbij vernummerd als 2601.
Zo heeft de wagen dienst gedaan van 1975 tot aan zijn buitendienststelling in 1999.
Daarna is de 2601 in 2002 overgedragen aan de stichting ROMEO die in 2004 begon met het ombouwen van de wagen.
In 2004 verscheen deze wagen weer op straat, nu echter als replica aanhangrijtuig 1020.

RET 513, lijn 12, Mijnsherenlaan, 23-9-1953, © Onbekend, coll. ROVM-digitaal
 

Naar boven.

515.
Motorrijtuig 515 is geleverd op 12 maart 1931 als onderdeel van de serie 511 - 550.
De 515 heeft al die jaren vanaf 1931 tot de buitendiensstelling in januari 1969 probleemloos zijn diensten gereden.
Na de buitendiensstelling werd de 515 als museumwagen aangewezen en opgenomen in het museale bestand en later overgegaan naar de stichting ROMEO
Hier is de 515 nu als exploitatiewagen in gebruik voor diverse rondritten en
de toeristische tramlijn 10.

RET 515 tijdens een inzet in Rotterdam, © ROMEO.
 

Naar boven.

520.
De 520 werd in 1931 geleverd en heeft vrijwel probleemloos op het gehele Rotterdamse tramnet dienst gedaan tot zijn buitendienststelling in 1969.
In 1970
is de 520 vernummerd als dienstwagen 2517, in 1978 werd het weer voorzien van zijn originele nummer 520.
In 1989 werd de 520 weer vernummerd, nu in 2520. Onder dit nummer heeft het tot 1995 rondgereden waarna het als museumrijtuig bestemd werd en zijn originele nummer 520 weer terugkreeg.
De 520 is overgebracht naar het openluchtmuseum Arnhem voor de dienst op de tramlijn in het museum.
De 520 heeft in 2012 een revisie gehad in het openluchtmuseum Arnhem waarbij de beplating en de vloer geheel vernieuwd is evenals het dak wat hersteld en van nieuw daklinnen voorzien is.
Dit motorrijtuig is in eigendom bij het Nederlands Openlucht Museum.

RET 520, lijn 1, Gooudsesingel, 14-3-1964, © ROVM.
RET 520, NOM brabantse buurt, 9-12-2014, © Marcel Wijers.

Naar boven.

522.
De 522 is op 28 maart 1931 in dienst gekomen bij de RET en heeft zonder noemendwaardige problemen zijn diensten gereden tot zijn afvoer.
In september 1968 werd de 522 aangewezen als zoutwagentrekker en voorzien van schrikstrepen op de balcons.
In januari 1970 werd de 522 vernummerd in 2507 en paste zo in de categorie werkwagens.
In 1976 werd de 2507 op reserve gezet als zoutwagentrekker  en verscheen uiteindelijk in 1979 weer in de sneeuwbestrijdingsdienst.
Nu echter compleet omgebouwd met een eigen sneeuwbestrijdingsinstallatie aan boord.
In 1983 ging de 2507 op reserve en werd overgebracht naar de EMA.
Daarvandaan keerde de 2507 terug naar Rotterdam, kwam in beheer bij de Stichting ROMEO en werd weer terugvernummerd in 522

RET 522, lijn 17, Nieuwe Binnenweg, 1-3-1964, © Onbekend, Coll. ROVM-digitaal
 

Naar boven.

523.
De 523
is op 28 maart 1931 in dienst gekomen bij de RET en heeft zonder noemendwaardige problemen zijn diensten gereden tot zijn afvoer.
In november
1970 werd de 523 buiten dienst gesteld.
In 1969 kreeg de 523 de status museumrijtuig maar in 1973 ontstond toch het plan om de 523 te vernummeren naar de werkwagenserie waarbij het nummer 2509(II) zou worden toegekend.
Dit is niet doorgegaan en in 1995 werd de 523 teruggebracht in zijn vroegere toestand en werd opgenomen in de collectie van de Stichting ROMEO voor de exploitatie van lijn 10.

RET 523+1020, 5 april 2014 Straatweg, Hilligersberg, © Peter Velthoen.
 

Naar boven.

525.
De 525 is geleverd op 28 maart 1931.
V
anaf 1931 heeft de 525 probleemloos zijn diensten gereden.
In september 1968 werd de 525 aangewezen als zoutwagentrekker en voorzien van schrikstrepen.
Om de 525 herkenbaar in de werkwagenserie op te nemen werd de wagen in Januari 1970 vernummerd in 2508.

Na de opheffing van het uitgebreide zoutstrooinetwerk in 1978
werd de 2508 weer terugvernummerd in 525 en in 1983 overgebracht  naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
In 1998 is de 525 naar Arnhem overgebracht vanwaar hij in 2000 weer terugkeerde in Rotterdam.
Helaas was er geen museale toekomst voor de 525 weggelegd, de wagen werd door de TS Rotterdam gestript ten behoeve van de reservedelen voor andere museumwagens en in 2002 afgevoerd.

RET 525 als lijn 17 op de Boezemweg, 1961, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

530.
De 530 werd op 2 april 1931 door Werkspoor aan de RET geleverd en deed zonder noemenswaardige problemen dienst tot 1968.
In september 1968 werd de 530 aangewezen als zoutwagentrekker en voorzien van schrikstrepen.
In januari 1970 werd de 530 vernummerd in 2518 en werd als zoutwagentrekker ondergebracht in de werkwagenserie.
In 1978 was de laatste inzet van de 2518 als zoutwagentrekker. Tot 1991 deed de inmiddels weer als 530 genummerde wagen dienst als rangeerwagen aan de Kleiweg
In 1991 is de 530 als onderdelen leverancier overgedragen  de Haagse afdeling van de Tramweg Stichting die hiermee een replica van de roemruchte NZH Boedapester als trekkracht voor de NZH B402 (zie onder NZH) wilde bouwen.
Helaas ging dit project niet door maar in Arnhem startte een project voor het bouwen van een replica van de vierasser serie GETA 70-75. De 530 werd hiervoor in december 1993 naar Arnhem overgebracht en werd daar volleding gedemonteerd.
Het casco werd in 1997 afgevoerd in Arnhem.
De electrische installatie van de 530 doet nog steeds dienst in de replica GETA 76 van het Openluchtmuseum.

RET 530 op de Blaak, 30 augustus 1963, ©ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

535.
De 535 werd op 9-4-
1931 geleverd aan de RET en heeft vrijwel probleemloos op het gehele Rotterdamse tramnet dienst gedaan tot zijn buitendienststelling in 1969.
In 1969 werd de 535 gebruikt als instructierijtuig en voorzien van schrikstrepen.
In januari 1970 werd de 535 vernummerd in 2510 en werd daarmee in de categorie werkwagens ondergebracht.
Als instructierijtuig heeft de 2510 dienst gedaan van 1970 tot en met 1986. Toen werd het rijtuig weer terug vernummerd naar 535 maar de functie bleef behouden. In 1995 werd de 535 buiten gebruik gesteld.
Aansluitend
is de 535 over gebracht naar het openlucht museum Arnhem voor de dienst op de tramlijn in het museum.
Dit motorrijtuig is thans
in eigendom bij het Nederlands Openlucht Museum.

RET 535 voor de remise van het NOM, 6-8-2014, © Roel Hemkes.
RET 535, Remise NOM, 9-12-32014, © Marcel Wijers.

Naar boven.

536.
De 536
werd op 17-4-1931 geleverd aan de RET en heeft vrijwel probleemloos op het gehele Rotterdamse tramnet dienst gedaan tot zijn buitendienststelling in 1969.
Vanaf 1970 tot en met 1973 heeft de 536 nog tot een zogenaamde mottenballenvlot behoord
In maart 19731969 werd de 535 gebruikt als instructierijtuig en voorzien van schrikstrepen.
In januari 1970 werd de 536
vernummerd in 2512(II) en werd daarmee ook in de categorie werkwagens ondergebracht.
Als instructierijtuig heeft de 2512(II)
dienst gedaan van 1973 tot en met 1995.
Toen werd het rijtuig weer terug vernummerd naar 536 en over gebracht naar het openlucht museum Arnhem voor de dienst op de tramlijn in het museum.
Dit motorrijtuig is thans in eigendom bij het Nederlands Openlucht Museum.

RET 536, Lijn 17, Boezemsingel, 7-8-1965, © ROVM.
RET 536, NOM, 9-12-2014, © Marcel Wijers.

Naar boven.

537.
De 537 is op 22 april 1931 in dienst gekomen bij de RET.
In 1970 ging de 537 buiten dienst maar bleef wel als reserve aanwezig tot en met 1973.
In maart 1973 werd de 537 vernummerd naar de werkwagenserie en kreeg het nummer 2515 en kreeg op de kopwanden schrikstrepen.
In 1980 werd de 2515 weer terugvernummerd in 537 en toegevoegd aan de museumcollectie van de Stichting ROMEO.

RET 537, lijn 1, Honingerdijk, 30-4-1965, © Onbekend, Coll. ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

542.
De 542 is op 29 april 1931 in dienst gekomen bij de RET. De 542 deed waarvoor hij was aangekocht, namelijk passagiers vervoeren, zonder problemen.
De 542 heeft in de periode  van juli 1949 tot juni 1952 zonder sluitlichten op de balcons gereden.
Na zijn buitendienststelling in september 1968 is de 542 verkocht aan het aannemersbedrijf Visser(Railbouw) en voorzien van een dieselaggregaat om dienst te kunnen doen op eem nieuw aan te leggen tramlijn.
In 1974 is de 542 overgebracht naar de EMA waar hij het nodige rangeerwerk voor zijn rekening nam.
Uiteindelijk keerde de 542 terug naar zijn geboortegrond en maakt thans deel uit van de museumcollectie van de Stichting ROMEO.

RET 542, lijn 11, Lisplein, 1967, © Onbekend, Coll. ROVM-digitaal
 

Naar boven.

545.
De 545 is op 27 april 1931 in dienst gekomen bij de RET. Ook de 542 deed waarvoor hij was aangekocht, namelijk passagiers vervoeren, zonder problemen.
Na zijn buitendienststelling werd de 545 in september 1968 als zoutwagentrekker aangewezen en kreeg zwarte schrikstrepen op de balcons.
In januari 1970 werd de 545 vernummerd in 2519 en paste zo in de serie werkmaterieel. De 2519 ging in 1975 buitendienst en werd overgedragen aan de Tramweg Stichting.
Die verbouwde de 2519 tot een replica aanhangrijtuig uit de serie 1001-1020 en gaf daaraan het nummer 1008.

RET 545, lijn 10, Kleiweg, 18-5-1962, © Onbekend, Coll. ROVM-digitaal
 

Naar boven.

556.
De 556 is op 24 april 1931 in dienst gekomen bij de RET en deed zonder noemenswaardige problemen dienst tot aan zijn afvoer in 1969. In 1969 werd de 556 aangewezen als rangeermotorwagen voor de centrale werkplaats en van schrikstrepen op de balcons voorzien.
In januari 1970 werd de 556 vernummerd in 2513 en paste zo in de serie werkmaterieel. De 2513 werd in 1981 aangewezen als museumrijtuig en weer terugvernummerd in 556.
Sinds 1997 maakt de 556 deel uit van de museumcollectie van de Stichting ROMEO.

RET 556, voetbaltram, Olympiaweg, 1-9-1964, © Onbekend, Coll. ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

565.
De 565 is op 23 mei 1931 in dienst gekomen bij de RET en deed zonder noemenswaardige problemen dienst tot aan zijn afvoer in 1969. In 1969 werd de 565 aangewezen als rangeermotorwagen voor de centrale werkplaats en van schrikstrepen op de balcons voorzien.
In januari 1970 werd de 565 vernummerd in 2514 en paste zo in de serie werkmaterieel. De 2514 werd in 1977 aangewezen als museumrijtuig en weer terugvernummerd in 565.
Sindsdien maakt de 565 deel uit van de collectie museummaterieel en is thans in beheer bij de Stichting ROMEO.

RET 565, lijn5, Scheepstimmermanslaan, 1-4-1967, © Onbekend, Coll. ROVM-digitaal.
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu