Motorrijtuigen geleed - Museumtrams

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Motorrijtuigen geleed

Stadstrams > Rotterdam

Serie 231-244.

Naar boven.

242.
Dit gelede motorrijtuig werd op 8 oktober 1957 aan de RET geleverd door de Wagonfabrik Schindler A.G. en op 22 oktober 1957 in dienst gesteld.
In juni 1975 werd de 242 omgebouwd voor zelfbediening en als éénmanwagen duidelijk herkenbaar gemaakt aan het publiek.
Door schade aan de stroomafnemer in februari 1980 en het niet meer voorhanden zijn van voldoende onderdelen werd een ander type stroomafnemer geplaatst, een "tweepoot" stroomafnemer.
Begin 1985 zou de gehele serie terzijde gaan maar voor de 242 liep het toch anders.
Op 15 januari 1985 werd de 242 samen met een paar soortgenoten ingezet als extra's op de lijnen 7, 8 en 9.
Eind januari 1985 werd de 242 toch weer apart genomen om de voor instructie bestemde 244 te gaan vervangen
Op 10 april 1985 was de materieelnood van de RET echter zo hoog dat de 242 weer ingezet werd vanuit de remise Kralingen.
Vanaf 24 april 1985 werd ook deze inzet beeindigd en restte de 242 alleen nog instructieritten
In juli 1985 werde de 242 na verwijdering van reclames op de opstelsporen op de kleiweg geplaatst en kreeg de status Museumrijtuig.
De 242 is niet rijvaardig en opgenomen in de collectie van het Tram Museum Rotterdam.

RET 242, Lijn 3, Kruisplein, 1964, © ROVM-digitaal.
RET 242, Lijn 3, Weena, 1964, © ROVM-digitaal.

Serie 351-386.
Vanaf 1964 begon in Rotterdam een nieuw tramtype binnen te stromen.
Het waren gelede trams gebaseerd op het Düwag principe. De koprijtuigen en de motordraaistellen werden door Werkspoor gebouwd, het middeldeel en de achterste rijtuigbak werd met de loopdraaistellen door Düwag gebouwd.
Qua kleuren was het, met een kleine wijziging, de vertrouwde Rotterdamse kleurencombinatie. De raampartij werd in grijs uitgevoerd in plaats van zwart.
De trams waren ruim 25 meter lang, konden een snelheid van 60 km/h bereiken en bezaten 56 zit- en 186 staanplaatsen.
Oorspronkelijk waren het conducteurstrams, dus de achterste deur was instappen en men kon uitstappen via 3 deuren.
In 1970 werden de trams geschikt gemaakt voor zelfbediening door de passagiers.
Een uiterlijke wijziging was dat in 1975 de bel verplaatst werd. Onder de wagen werd het geluid teveel gedempt door het gras op de vrije baan, reden waarom de bel rechts naast de lijncijferfilm op het dak werd geplaatst.

Naar boven.

367.
De aflevering van de 367 was in twee delen.
Op 18 maart 1965 arriveerde het door werkspoor gebouwde koprijtuig en op 24 maart 1965 arriveerde het middendeel en de achterste rijtuigbak. Na overbrenging naar de centrale werkplaats werden de beide delen daar gecombineerd en kwam de 367 in april 1965 in dienst.
Op 20 december 1971 verscheen de 367 omgebouwd voor zelfbediening van de deuren door de reizigers weer op straat.
In juni 1994 ging de 367  buitendienst en werd terzijde gezet. De definitieve afvoer uit het materieelpark vond op 26 oktober 1994 plaats.
Aansluitend werd de 367 overgebracht naar de EMA voor het demonteren van onderdelen en het strippen van de rijtuigbakken.
De 367 werd in 2001 afgevoerd bij de EMA

Motorrijtuig 367, lijn 2, Coolsingel, 17-10-1967, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

368.
De aflevering van de 368 was in twee delen maar wel op dezelfde dag.
Op 24
maart 1965 arriveerde het door Werkspoor gebouwde koprijtuig en op 24 maart 1965 arriveerde ook het middendeel en de achterste rijtuigbak. Na overbrenging naar de centrale werkplaats werden de beide delen daar gecombineerd en kwam de 368 in april 1965 in dienst.
Op 18
april 1972 verscheen de 368 omgebouwd voor zelfbediening van de deuren door de reizigers weer op straat.
In september 1980 kwam de 368 met een beschildering als "Haventram" weer op straat.
In oktober 1997 werd de 368 onder beheer van de Stichting ROMEO geplaatst.

In maart 2001
ging de 368 officieel buitendienst en werd daarmee officieel museumtram.

Motorrijtuig 368, Lijn 6, Coolsingel. © ROVM-digitaal.
Motorrijtuig 368, lijn 6, Schiedamseweg, Haventram, 21-01-1992, © ROVM-digitaal.

Naar boven.

373.
De aflevering van de 373 was in twee delen.
Op 27 april
1965 arriveerde het door Werkspoor gebouwde koprijtuig en op 11 mei 1965 arriveerde ook het middendeel en de achterste rijtuigbak. Na overbrenging naar de centrale werkplaats werden de beide delen daar gecombineerd en kwam de 373 in mei 1965 in dienst.
Op 4 december
1970 verscheen de 373 omgebouwd voor zelfbediening van de deuren door de reizigers weer op straat.
Op 31 december 1978 botste de 380 achterop de 373 waarbij de achterzijde van 373 ernstig werd beschadigd, evenals het koprijtuig van de 380. Het middendeel en achterste deel van de 373 werd uitgenomen en vervangen door de beide onbeschadigde delen van de 380.
In maart 1980 kwam de 373 weer in dienst.
In oktober 1997 werd de 373
onder beheer van de Stichting ROMEO geplaatst.
In maart 2001 ging de 368 officieel buitendienst en werd daarmee officieel museumtram.

Motorrijtuig 373, lijn 6, Coolsingel, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

378.
De aflevering van de 378 was in twee delen.
Op 21 mei
1965 arriveerde het door Werkspoor gebouwde koprijtuig en op 1 juni 1965 arriveerde ook het middendeel en de achterste rijtuigbak. Na overbrenging naar de centrale werkplaats werden de beide delen daar gecombineerd en kwam de 378 in juni 1965 in dienst.
Op 9
juni 1971 verscheen de 378 omgebouwd voor zelfbediening van de deuren door de reizigers weer op straat.
In juni 1994 ging de 378 buiten dienst en werd eind 1994 overgebracht naar de EMA om volledig gestript te worden.
In 1995 werden het B en C deel vanauit Amsterdam afgevoerd  en in 2001 volgde het koprijtuig.

Motorrijtuig 378, Lijn 4, Groenendaal, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

385.
De aflevering van de 385 was in twee delen.
Op 30 juni
1965 arriveerde het door Werkspoor gebouwde koprijtuig en op 6 juli 1965 arriveerde ook het middendeel en de achterste rijtuigbak. Na overbrenging naar de centrale werkplaats werden de beide delen daar gecombineerd en kwam de 385 in juli 1965 in dienst.
Op 29
april 1972 verscheen de 385 omgebouwd voor zelfbediening van de deuren door de reizigers weer op straat.
In oktober 1997 werd de 368 onder beheer van de Stichting ROMEO geplaatst.
De RET heeft nog meermalen een beroep gedaan op de 385 in verband met een hoge defectenstand van andere materieeleenheden.

In maart 2001 ging de 368 officieel buitendienst en werd daarmee officieel museumtram.

Motorrijtuig 385, Lijn 10, Kleiweg, 9-03-2000, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

Serie 601-635.
Deze serie tramstellen is gebouwd door Werkspoor Utrecht met een electrische installatie van Smit, Slikkerveer.
Ondanks hun Nederlandse afkomst werden ze toch hardnekkig Düwag's genoemd, naar de gelijkenis van hun collega's die wel van de Dusseldorfer Wagonfabrik A.G. vandaan kwamen.
Elk
motorrijtuig van deze serie bevat 41 zit- en 141 staanplaatsen.

Naar boven.

606.
De 606 werd op 22-11-1968 aan de RET afgeleverd en op 21-12-1968 in dienst gesteld.
De 606 ontsnapte, evenals de twee andere genoemde tramstellen hier, aan de verlengingsdrang van de RET en bleef 1 van de 9 enkelgelede tramstellen uit deze serie.
Op 27 mei 1974 verscheen de 606 als "Opzoomertram" op straat en werd uiteindelijk in mei 1995 buiten dienst gesteld.
In 2004 kwam de 606 in bezit van de Stichting ROMEO en kreeg daar een afwijkende beschildering, een cremekleurig dak en een bruine strook aan de onderzijde.

RET 606, remise Hilligersberg, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

608.
De 608 werd op 4-12-1968 aan de RET afgeleverd en op 11-1-1969 in dienst gesteld.
De 608
ontsnapte, evenals de twee andere genoemde tramstellen hier, aan de verlengingsdrang van de RET en bleef 1 van de 9 enkelgelede tramstellen uit deze serie.
Op 20 juli
1976 ging de 608 buiten dienst met zware aanrijdingsschade en kwam pas op 10 februari 1977 weer in dienst.
Het was de vierde zware aanrijding van dit tramstel op vrijwel hetwelfde punt op de Westzeedijk.
I
n mei 1995 werd de 608 buiten dienst gesteld en werd in 1996 aan het Amsterdams Openbaar Vervoer museum overgedragen.
In februari 1999 ruilde het Amsterdams Openbaarvervoer Museum de 608 tegen de afgevoerde 1602 en keerde de 608 terug in Rotterdam en werd opgenomen in de collectie van
de Stichting ROMEO.
In 2004 deed de 608 nog dienst als collecte tram voor de Kankerbestrijding.

RET 608 wisselen tegen RET 1602, AOM, februari 1999, © ROVM-digitaal.
RET 608, lijn 10, remise Hilligersberg, 15-03-1999, © ROVM-digitaal.

Naar boven.

631.
Qe 631 werd door Werkspoor op 23-5-1969 afgeleverd aan de RET en op 24-6-1969 in dienst gesteld.
Waar een aantal van zijn seriegenoten verlengd werden tot dubbelgeleed motorrijtuig bleef de 631, samen met nog 8 andere tramstellen enkelgeleed.
In mei 1995 werd de 631 buiten dienst gesteld en op 5 augustus 1996 afgevoerd uit het materieelpark.
Aansluitend daarop is de 631 naar het openluchtmuseum in Arnhem vervoerd waar het
met zijn lengte van 19,1 meter de langste tram in het Openluchtmuseum is.
De RET 631 rijd sinds eind 1996 haar rondjes in het openluchtmuseum en heeft de Wit-Groene RET kleur gekregen, een kleur die het bij de RET nooit gehad heeft.
Medio mei 2012 is de 631 met een defect buiten dienst gegaan en zou voorlopig niet meer inzetbaar zijn maar door een snelle actie van de technici is het motorrijtuig eind mei 2012 toch weer inzetbaar.
Helaas is het motorrijtuig in 2016 regelmatig geveld door diverse storingen die moeilijk zijn te herstellen door gebrek aan reservedelen.

RET 631, Lijn 9, Vlietlaan, 19-09-1982, © ROVM-digitaal.
RET 631, openluchtmuseum, © Charles Voogd.
 

Serie 701-750.
Rondom 1980 was er voor de RET de noodzaak om nieuw materieel te gaan bestellen. In eerste instantie bestelde men 33 gelede tramrijtuigen welke de nummers 701 - 733 zouden gaan krijgen. Door de verlenging van de lijnen 1 en 4 volgde nog een nabestelling van 17 stuks welke de nummers 734 - 750 kregen.
Het werd een compleet nieuw type tramrijtuig waarbij de geleding niet op het middendraaistel kwam maar een meter of 2 daarachter als zwevende geleding. Daardoor kon ook het achterste rijtuig langer worden omdatde uitzwaai in bochten kleiner was.
Het was in principe een vierassig motorrijtuig met opgelegd aanhangrijtuig.
Omdat men sprak over een Zwevend Geleed Tramrijtuig met 6 aangedreven assen, Type ZGT 6. Later werd de aanduiding ZGT 6/6, 6 aangedreven assen van in totaal 6 assen.
De aansturing van de motoren gebeurde middels een electronische aanstiuring.
De 700-en blonken niet uit in een rustige loop op rechte trajecten, uiteindelijk bleek een heel scala aan maatregelen nodig om de loopeigenschappen op aanvaarbaar nivo te krijgen.

Naar boven.

717.
De 717 is aan de RET afgeleverd op 20 augustus 1982 en in oktober 1982 in dienst gesteld.
De 717 werd afgeleverd in de toen gangbare kleuren geel/bruin.
In 1988 werd de 717 gerenoveerd en kwam weer in dienst.
Een opvallende wijziging was dat de 717 in augustus 1997 in de groen/witte beschildering weer in dienst kwam.
Nadat in 1999 de lijn en richtingsfilm werd vervangen door een electronische matrix display werd de 717 in 2000 in de semi Tramplus uitvoering gebracht.
In april 2007 kwam de 717 nog in de zilvergrijze uitvoering met schuine groene en rode banen in dienst.
In juni 2012 zat voor de 717 zijn werkzame leven er op en werd hij overgedragen aan  de Stichting ROMEO om daar als museumtram verder te gaan.

Motorrijtuig 717, lijn 2, Molenvliet, 28-02-2004, © ROVM-digitaal.
Motorrijtuig 717, station Schiedam Centrum, 12-05-2010, © ROVM-digitaal

Naar boven.

741.
De 741 is aan de RET afgeleverd op 18 december 1984 en op 21 februari 1985 in dienst gesteld.
Ook de 741 werd afgeleverd in de toen gangbare kleuren geel/bruin.
In 1988 werd de 741 gerenoveerd en kwam weer in dienst.
Een opvallende wijziging was dat de 741 in november 2000 in de groen/witte beschildering weer in dienst kwam.
Nadat in 2000 de lijn en richtingsfilm werd vervangen door een electronische matrix display werd de 741 in april 2012 buiten dienst gesteld en werd hij overgedragen aan  de Stichting ROMEO om daar als museumtram verder te gaan.

Motorrijtuig 741, lijn 21, Mathenesserlaan, 17-6-2009, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

749.
De 749 is aan de RET afgeleverd op 23 april 1985 en op 11 oktober 1985 in dienst gesteld in de toen gangbare kleuren geel/bruin.
In 1988 werd de 749 gerenoveerd en kwam weer in dienst.
De 749 verscheen in september 1992 in de groen/witte beschildering weer in dienst kwam.
De 749 werd al in 1996 in de Tramplus uitvoering gebracht.
I
n 1999 werd de lijn en richtingsfilm werd vervangen door een electronische matrix display
In juli 2008 kwam de 749 in de zilvergrijze uitvoering met schuine groene en rode banen in dienst.
In 2014 zat voor de 749 zijn werkzame leven er op en werd hij overgedragen aan  de Stichting ROMEO om daar als museumtram verder te gaan.

Motorrijtuig 749, Scheepvaartlaan Schiedam, 1-6-1991, © ROVM-digitaal.
Motorrijtuig 749, Westkruiskade, 17-6-2009, © ROVM-digitaal.

Serie 801-840.
In 1984 begon de aflevering van de serie  801 - 850. Deze wagens waren op het eerste gezicht identiek aan de serie 701 - 750.
Omdat deze trams gebaseerd waren op de onderstellen van Düwag trams waren zij ongeveer 75 cm korter dan de ZGT6.
Bij deze serie waren maar 4 assen aangedreven, reden waarom men hier van een ZGT 4/6 sprak en de officiele aanduiding van de ZGT6 nu ZGT 6/6 werd. Na afvoer uit het materieelpark werd een heel groot deel verkocht aan het trambedrijg van Galati in Roemenië. Maar de RET zou de RET niet zijn als er geen trams uit deze serie aan de Stichting ROMEO in beheer werden gegeven als museumtram. We kunnen dus nog dit type bewonderen.

Naar boven.

819.
De 819 is aan de RET afgeleverd op 1 oktober 1985 en op 9 november 1985 in dienst gesteld in de toen gangbare kleuren geel/bruin.

In november 2004 zat voor de 819 zijn werkzame leven er op en werd hij overgedragen aan  de Stichting ROMEO om daar als museumtram verder te gaan.

Motorrijtuig 819, Remise Hilligersberg, © ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

834.
De 834 is aan de RET afgeleverd op 19 december 1986 en op 924 februari 1987 in dienst gesteld in de toen gangbare kleuren geel/bruin.
Voor de opbouw van de 834 werden de onderdelen van de 1307 gebruikt.

In juni 2011 zat voor de 834 zijn werkzame leven er op en werd hij overgedragen aan  de Stichting ROMEO om daar als museumtram verder te gaan.

Motorrijtuig 834, lijn 4, Nieuwe binnenweg, 27-2-1987, ©ROVM-digitaal.
 

Naar boven.

840.
De 840 is aan de RET afgeleverd op 26 juni 1987 en op 3 september 1987 in dienst gesteld in de toen gangbare kleuren geel/bruin.
Voor de bouw werd gebruik gemaakt van onderdelen van de afgevoerde 355.

In juni 2011 zat voor de 840 zijn werkzame leven er op en werd hij overgedragen aan  de Stichting ROMEO om daar als museumtram verder te gaan.

Motorrijtuig 840, Lijn 7, Weena, © ROVM-digtaal.
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu