NBM - Museumtrams

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

NBM

Interlokale tram

Motorrijtuigen.

12. (replica).
Dit motorrijtuig NBM 12 is een replica.

In 1919 werden bij HAWA  in Hannover 2 motorwagens en 4 bijwagens besteld voor de tramdienst op de NBM tramlijn Utrecht - Zeist. De bijwagens waren zodanig uitgevoerd dat zij zeer eenvoudig omgebouwd konden worden.

De levering van deze wagens gebeurde in 1921. De motorwagens waren genummerd 11 en 12 en de aanhangrijtuigen 45 - 48. In 1922 werden de aanhangrijtuigen 45 - 48 alsnog tot de motorrijtuigen 13 - 16 verbouwd. De motorrijtuigen boden plaats aan 20 zittende en 12 staande passagiers. Tot de opheffing van de tramlijn Utrecht - Zeist in 1949 hebbe, de motorrijtuigen op deze lijn gereden waarna zij verkocht zijn aan het trambedrijf van Mönchen-Gladbach waar zij omgebouwd werden om dienst te doen op het daar gangbare meterspoor. Toen de motorrijtuigen daar overbodig werden, zijn gesloopt.

Bijna gelijk met de bouw van deze rijtuigen werden motorrijtuigen voor de HTM gebouwd die vrijwel identiek waren. De replica NBM 12 wordt gerealiseerd uit het HTM motorrijtuig 256.

Het motorrijtuig  HTM 256 werd in 1915 besteld en aan de HTM geleverd in 1919 voor een bedrag van Fl. 15.876,36. Bij de staking van de tramdiensten in september 1944 werd het motorrijtuig naar Duitsland weggevoerd. Na terugkeer in 1945 werd het door Werkspoor Utrecht hersteld. Tot het einde van de diensten voor de serie 250 reed het motorrijtuig zijn diensten in Den Haag waarna het omgebouwd werd als pekelmotorrijtuig H12.

Pekelmotorrijtuig H12 werd door de werkplaats van de HTM op 13 september 1965 afgeleverd en werd in 1976 "op reserve" gezet. Op 2 augustus 1980 arriveerde het met een museale bestemming bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.

Snds 2010 is deze wagen door een groep medewerkers van de Stichting het Stichts Tram Museum in behandeling. Uiteindelijk zal een fraaie replica van het motorrijtuig NBM 12 ontstaan.
Op de foto van Rob Klok zien we de NBM 12 in ombouw op 3 oktober 2012.

NBM 12 in ombouw, 3 oktober 2012, © Rob Klok
 

Naar boven

20.
In 1910 werden door de firma Allan & Co te Rotterdam een viertal electrische motorrijtuigen geleverd aan de Ooster Stoomtram Maatschappij. Zij waren genummerd 20 -23 en bedoeld voor de smalspoorlijn (1067 mm) van Station Driebergen naar Zeist. Zij warzen crémekleurig geschilderd, voorzien van een sleepbeugel en boden plaats aan 20 zittende en 12 staande passagiers.

In 1923/1924 werden de motorrijtuigenverbouwd naar normaalspoor om dienst te kunnen doen op de lijn Utrecht - Zeist. Tevens werd de sleepbeugel vervangen door een drietal trollystangen. Normaliter werd één trollystang gebruikt maar in de nabijheid  van het KNMI in De Bilt werd een tweede trollystang voor de retourstroom gebruikt zodat het KNMI geen storingen ondervond in haar gevoelige apparatuur. Bij de verbouwing werden de motorrijtuigen vernummerd in 17 - 20.

In 1927 werd de Ooster Stoomtram maatschappij opgeheven en het materieel ging in eigendom over naar de Nederlands Buurtspoorweg Maatschappij. Hier heeft het motorrijtuig tot de opheffing in 1949 dienst gedaan. Na de opheffing is het motorrijtuig verkocht aan de Kleinbahn Wesel - Rees - Emmerich  en heeft daar onder nummer 2 dienst gedaan tot het einde van de tramexploitatie in 1966. Motorrijtuig 17 reed eveneens bij de KWRE onder nummer 1.

Na de opheffing van de tramdienst kwam het motorrijtuig via de Nederlandse Vereniging Railvervoer terecht in de Meern. De Tramweg Stichting kocht het motorrijtuig KRWE 1 en borg het op in het depot Enschede, waar het uiteindelijk door branstichting verloren ging. In 1970 kocht de Tramweg-Stichting de KRWE 2 van de Nederlandse Vereniging Railvervoer en bracht de wagen over naar Rotterdam en in een later stadium naar Hoorn. In 1978 kwam het motorrijtuig naar Amsterdam en kreeg onderdak bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.

Medewerkers van de vereniging Stichts Tram Museum ontfermden zich over het motorrijtuig en zijn na lange voorbereiding uiteindelijk in 2010 begonnen met het motorrijtuig in de laatste NBM uitvoering met schaarbeugel te restaureren.

Op 22 september 2012 is het motorrijtuig als trekkracht voor het aanhangrijtuig NBM 43 in gebruik genomen en vertegenwoordigd zo het enige originele NBM tramstel in Nederland.

Het tramstel maakt deel uit van de collectie van het Stichts Tram museum en wordt beheerd en ingezet door de EMA.
De foto toont de gerestaureerde NBM 20 op zijn eerste dag van inzet bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam op 21 september 2012 en is van Mart Vlaanderen.

 
 

Aanhangrijtuigen.

 
 

Naar boven

55. (replica)

 
 

Goederenwagens.

 
 
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu