TET - Museumtrams

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

TET

Interlokale tram

Serie 1-7.
Op zaterdag 4 juli 1908 begon de exploitatie van de Twentsche Electrische Tramwegmaatschappij met de lijn Enschede - Glanerbrug.
Hiervoor waren bij Pennock in Den Haag 7 2-assige motorrijtuigen besteld voor 1000 mm spoorbreedte.
Voor de dienst waren 5 motorrijtuigen nodig zodat er altijd 2 voor onderhoud, herstel of gewoon op reserve beschikbaar waren.
Op 28 februari 1933 reed de TET tram zijn laatste ritten.

De motorrijtuigen boden plaats aan 16 zittende personen, de electrische installatie was gelijk aan de Haagsche "laagdakkers" 163 - 168.
De bovenleidingsspanning bedroeg 600 Volt en elk motorrijtuig had 2 motoren van 25 Pk.

1.
Het motorrijtuig is gebouwd en in dienst gekomen in 1908 .
In 1923 werd aan één zijde een kopdeur geplaatst en de schakelkast op het balcon verplaatst.
Nu kon in de dienst met een aanhangrijtuig volstaan worden met één conducteur die tijdens de rit kon overstappen naar het andere rijtuig.
Motorrijtuig 1 en 6 waren de enige die deze voorziening hebben gekregen evenals de aanhangrijtuigen 25 en 26.
In 1933 ging het motorrijtuig na het staken van de tramdienst
buiten dienst en werd verkocht voor gebruik als tuinhuisje in de gemeente Losser.
Sinds de wagenbak in 1983 herontdekt werd is men bezig geweest om het rijtuig te bewaren voor het nageslacht.
Uiteindelijk is er in juni 2016 het bericht gekomen dat de wagen aangekocht is door de Tramweg Stichting.
Allerlei onderdelen voor de restauratie zijn al aanwezig en veilig gesteld, dus zo
dra de wagenbak weggehaald kan worden op de huidige locatie kan met een opname van de huidige status begonnen worden en een herstelplan opgesteld worden.
Op 17 september 2016 is de wagenbak van de 1 overgebracht naar het TS depot in Nagele

TET1 als tuinhuisje in Overdinkel, 2016, © Onbekend
Motorrijtuig TET 1 in originele staat, 1910?, © www.miniatuurbussen.nl
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu