Werkmaterieel - Museumtrams

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Werkmaterieel

Stadstrams > Den Haag

2.
Railreiniger 2 werd aan de HTM geleverd in 1927.
Op 19 juni 1964 werd de 2 met het nummer H22 weer na een revisie indienst genomen
De H21 werd gemoderniseerd en gereviseerd en de H22 bleef als reserve totdat hij met een defecte wielas terzijde werd gezet in 1972.
In 1976 werd de H22 opgenomen in de collectie van het HOVM.
Na afvoer van de H21 werden de wielassen gewisseld en aansluitend de H22 in de originele toestand als railreiniger 2 teruggebracht.

Railreiniger 2 bij het HOVM,© HOVM
 

Naar boven.

H2.
De pekelwagen H2 is ontstaan door verbouwing van motorwagen 292.
De 292 werd afgeleverd op 1 mei 1926 en op 13 mei 1926 in dienst gesteld.
Op 29 maart 1960 reed de 292 zijn laatste dienst en ging terzijde met de bestemming ombouw als pekelwagen.
Als H2 kwam de pekelwagen op 23 maart 1963 in dienst
In 1971 werd de H2 weer in de Centrale werkplaats binnengenomen en gemoderniseerd.
De balconschermen werden vernieuwd, nieuwe achterlichten met richtingaanwijzers werden aangebracht, verwariming werd aangebracht en de electrische installatie werd vervangen door die van 802.
In 1998 ging de H2 buiten dienst en ging uiteindelijk naar een museum in Lille (F), maar keerde in 2010 terug in Den Haag en werd bij het HOVM in de collectie opgenomen.

Pekelmotorwagen H2 als instructiewagen, 10 - 12 - 1982, Spui, © G. van Vliet
 

Naar boven.

H4.
De pekelwagen H4 is ontstaan door verbouwing van motorwagen 294.
De 294 werd afgeleverd op 1 mei 1926 en op 13 mei 1926 in dienst gesteld.
Op 20 maart 1963 reed de 294 zijn laatste dienst en ging terzijde met de bestemming ombouw als pekelwagen.
Als H4 kwam de pekelwagen op 19 augustus 1964 in dienst
In 1971 werd de H4 weer in de Centrale werkplaats binnengenomen en gemoderniseerd.
De balconschermen werden vernieuwd, nieuwe achterlichten met richtingaanwijzers werden aangebracht, verwariming werd aangebracht en de electrische installatie werd vervangen door die van 806.
In 1998 ging de H4 buiten dienst en werd in 2003 verkocht aan de Tramweg Stichting waar hij het nummer 14 kreeg.
In 2015 is men begonnen met het terugbrengen van het interieur in de afleveringstoestand waarna de balcons zullen volgen zodat uiteindelijk de 294 weer in de passagiersdienst zal kunnen rijden.
De 14 is ondergebracht bij de TS Scheveningen.
Verdere historie onder 294 bij 2 assige motorrijtuigen.

TS 14, de Savornin Lohmanplein, 11 augustus 2004, © TS.
 

Naar boven

H5.
De pekelwagen H5 is ontstaan door verbouwing van motorwagen 295.
De 295 werd afgeleverd op 15 mei 1926 en op 23 mei 1926 in dienst gesteld.
Op 23 september 1960 reed de 295 zijn laatste dienst en ging terzijde met de bestemming ombouw als pekelwagen.
Als H5 kwam de pekelwagen op 18 augustus 1964 in dienst
In 1976 werd de H5 weer in de Centrale werkplaats binnengenomen en gemoderniseerd.
De balconschermen werden vernieuwd, nieuwe achterlichten met richtingaanwijzers werden aangebracht, verwariming werd aangebracht en de electrische installatie werd vervangen door die van 814.
In 1998 ging de H5 buiten dienst en in de collectie van het HOVM opgenomen..

Pekelwagen H5 aan het werk, © HOVM
 

Naar boven

H9.
De pekelwagen H9 is ontstaan door verbouwing van motorwagen 299.
De 299 werd afgeleverd op 15 mei 1926 en op 23 mei 1926 in dienst gesteld.
Op 23 september 1960 reed de 299 zijn laatste dienst en ging terzijde met de bestemming ombouw als pekelwagen.
Als H9 kwam de pekelwagen in november 1962 in dienst
In 1970 werd de H9 weer in de Centrale werkplaats binnengenomen en gemoderniseerd.
De balconschermen werden vernieuwd, nieuwe achterlichten met richtingaanwijzers werden aangebracht, verwariming werd aangebracht en de electrische installatie werd vervangen door die van 812.
In 1998 ging de H9 buiten dienst en werd aan de Tramweg Stichting verkocht die het wagennummer 19 toekende.
De 19 is ondergebracht bij de TS Scheveningen maar vanwege ruimtegebrek werd de 19 op 31 austus 2005 overgebracht naar de voormalige remise 's-Gravenmade waar de 19 op 2 september werd opgeladen en naar Overloon gebracht waar hij in de loods aldaar gestald wordt.

TS 19 wordt opgeladen voor transport naar Overloon, 2 september 2005, © TS
 

Naar boven

14.
In 1927 werd aan de HTM de pekelaanhangwagen 14 geleverd door de firma Allan.
Deze pekelwagen was bestemd voor de stadslijnen maar konden ook geduwd worden, reden waarom  aan de voorzijde een grote lamp gemonteerd was;
In 1960 werd voor het werkmaterieel een H nummering ingevoerd en werd de 14 vernummerd in H14.
In januari 1965 dreigde een nummerbotsing tussen de H14 en de "nieuwe" pekelmotorwagens, reden waarom de H14 vernummerd werd in H19.
in 1965 werden de restanten van de pekelaanhangwagens gesloopt en werd de H19 aangewezen voor museumdoeleinden. Op 18 februari 1970 vertrok de H19 naar Hoorn.
In september 1976 kwam de H19 terug in Den Haag en werd door een werkgroep gerestaureerd in de staat zoals hij uit de fabriek kwam. Het nummer 14 werd weer aangebracht en op 20 april 1997 werd weer een fraai stuk aan de museumcollectie toegevoegd.

Pekelaanhangwagen 14, © HOVM
 

Naar boven

H25.
In de werplaats van de HTM ontstond in 1938 een slijpaanhangwagen van eigen fabrikaat.
Aan weerszijden van de wagen bevonden wich twee slijpblokken die met een handwiel met spindel op de rail konden worden gedrukt. Aan beide koppen was een dubbele koplamp aangebracht en een 1200 Volt contactdoos zodat de slijpaanhangwagen ook op de buitenlijnen kon rijden. de wagen werd afgeleverd met het wagennummer 2.
In 1966 werden op elk front nog twee rode lampen aangebracht boven de frontlampen.
Bij een revisie in 1961 gereed kwam werd het geheel met elkaar in overeenstemming gebracht en verscheen de 2 met het werkwagennummer H25 in dienst.
Voor het slijpen in de nacht werd veel gebruikt van stadsmotorwagens met veel motorische kracht, zoals de serie 250-ers of 800.
In maart 1981 werd de H25 buiten dienst gesteld en toegevoegd aan de museumcollectie.

Slijpaanhangwagen H25 bij het HOVM,© HOVM
 

Naar boven

H41.
In november 1922 werd bij Nordwaggon in Bremen een opdracht door de HTM geelaatst
voor de levering van een benzine-electrische motorwagen met een voorziening om aan de bovenleiding te kunnen werken. Deze motorwagen werd afgeleverd in 1923 en bezat een 40 Pk benzinemotor welke een generator aandreef voor de tractiemotoren en bediening van de hefbrug.
De wagen was bruin geschilderd en voorzien van het nummer H.T.M.
3.
In november 1959 ging de HTM
3 in reviesie waarbij de benzinemotor werd vervangen door een dieselmotor.
Een nieuwe hefbrug, luchtremmen, fluit, ruitenwissers en een gewijzigde electrische installatie waren nodig om de wagen nog jaren te kunnen gebruiken.
In de standaard crème HTM kleur en met het nummer H41 kwam de wagen in 1960 weer in dienst.
Het was even wennen qua bediening van dit buitenbeentje maar de heer Tinus Ko
k kon goed met de H41 overweg, reden waarom onofficieel een bordje met de bijnaam "Dieseltinus" op de wagen werd aangebracht
In 1982 ging de H41 buiten dienst en werd aan de museumcollectie toegevoegd.
In 1987 begon een allesomvattende restauratie en in mei 1989 stond een herboren H41 in het HOVM.
Het witte bordje met de tekst "Dieseltinus" is boven het rechterraam weer aangebracht.

H41 bij het HOVM,© Onbekend
 

Naar boven

H51.
De electrische locomotief H51 werd in 1927 geleverd aan de HTM door de Siegener Eisenbahnbedarf en droeg het fabricagenummer 8701. Het fabricagenummer van de electrsiche installatie van Siemens was 2310 e zo werd deze loc ook tot 1960 genoemd, daarna kreeg de loc het nummer H51. De tweede locomotief droeg het nummer 8702 resp. H52.
De locomotief mocht alleen rijden op het traject Delftselaan - Scheveningen Duinstraat van lijn 11 omdat de wielen voorzien waren van flenzen op spoorprofiel in plaats van tramprofiel.
Op 10 november 1974 was het afgelopen met het vervoer van spoorwagens naar Scheveningen en stond de H51 werkeloos in de locloods aan de Delftselaan.
Op 4 september 1979 werd de H51 op asbreukwagens gezet en naar de remise Scheveningen overgebracht. in 1981 werd de H51 nog in een loods op het industrieterrein Binckhorst gestald maar op 15 september 1982 keerde de H51 weer terug in de remise Scheveningen.
Hier werden in februari 1989 de wielen uitgenomen en afgedraaid op tramprofiel zodat ne het weer plaatsen de H51 beter vervoerbaar zou zijn op het tramnet.
Op 2 maart 1989 werd de H51 overgebracht naar het HOVM  en werd ook het eigendom door de TS overgedragen aan het HOVM.
De H51 is in een restauratieproces maar heeft een hele lage prioriteit.

HTM H51 op weg naar Scheveningen,Conradkade, 2 mei 1974,© Onbekend
 

Naar boven

H55.
De bakwagen H55 is in 1960 ontstaan.
Op het onderstel van de gesloopte ombouwer 25 werd een nieuwe plaatstalen bak geplaatst en in februari 1961 kwam de H55 samen met zijn soortgenoten H53 en H54 in dienst
Ze waren bestemd voor zandvervoer tussen de remises en eindpunten
Begin jaren '80 werd wagenbak met de helft verlaagd en een kraantje geplaatst om zodoende lichte stelconplaten uiot de sporen te kunnen takelen en te vervoeren.
In 1988 werd de kraan verwijderd en kwam de H55 bij het HOVM terecht.

Zandwagen H55 in originele staat, © Onbekend
Zandwagen H55 aangepast en drager voor restanten 304, © HOVM

Naar boven

H312.
De H312 is ontstaanuit de pekelwagen H8.
De H8 op zijn beurt is ontstaan door verbouwing van motorwagen 298.
De 298 werd afgeleverd op 15 mei 1926 en op 23 mei 1926 in dienst gesteld.
Op 23 september 1960 reed de 298 zijn laatste dienst en ging terzijde met de bestemming ombouw als pekelwagen.
Als H8 kwam de pekelwagen op 15 october 1964 in dienst
In 1971 werd de H8 weer in de Centrale werkplaats binnengenomen en gemoderniseerd.
De balconschermen werden vernieuwd, nieuwe achterlichten met richtingaanwijzers werden aangebracht, verwariming werd aangebracht en de electrische installatie werd vervangen door die van 813.
Op 25 september 1993 ging de H8 buiten dienst en werd aan de Tramweg Stichting verkocht die het wagennummer H312 toekende en de wagen in een NZH achtige stijl schilderde. De H312 was
voor de Tramweg Stichting een werkpaard voor allerlei dingen waarmee overbodige inzet van regulier museum materieel werd voorkomen..
De H312 wa
s ondergebracht bij de TS Scheveningen.
Op 1 september 2018 was men begonnen met de demontage van alle bruikbare onderdelen voor onder andere de restauratie/herbouw van motorrijtuig 294. Zo werd de niet gewijzigde zijwand van de H312 op de plaats van de gewijzigde zijwand van de 14/294 geplaatst.
Nadat alle bruikbare onderdelen uitgenomen waren volgde de sloop van de wagenbak van de ex 298 / H8 / H312.

TS H312 naast TS 14, de Savornin Lohmanplein, 11 augustus 2004, © TS
De onttakeling van de H312, september 2018, © Wim Beukenkamp
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu