WerkspoorCourant 19480611 - Museumtrams

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

WerkspoorCourant 19480611

Stadstrams > Den Haag

Dit is een artikel uit de Werkspoor Courant van 11 juni 1948.
Het originele artikel in de oude spelling was niet beschikbaar maar wel deze vertaling.
Opvallend is dat in dit artikel gesproken wordt over de eerste twee wagens en dat er nog 15 zullen volgen.
Maar leest u zelf wat de Werkspoor verslaggever over de nieuwe aanwinst neerzet:


Weer verliet een nieuw product onze fabriek, ditmaal was het de motorwagen No. 201, welke volgens een geheel nieuw model, door ons voor de Haagse Tramweg Maatschappij, gebouwd werd.
Nieuw is deze tram inderdaad, want zowel wat de uitwendige bouw, als het inwendige betreft, is hier radicaal gebroken met met het huidige type wagen welke we steeds in de Hofstad zagen rijden. De tram biedt plaats aan 30 zit- en 18 staanplaatsen, terwijl zowel op het voor- als achterbalcon nog 14 staanplaatsen beschikbaar zijn.
Het totale gewicht van de wagen bedraagt 18 ton. De aandrijving vindt plaats door 4 gelijkstroommotoren, elk van 62 P.K.

De hoofdafmetingen  van deze trams zijn de volgende:
Lengte over de buffers:  13120 mm.
Lengte wielbasis:           1750 mm.
Lengte tussen de assen: 5400 mm.
Totale hoogte:               3500 mm.
Totale breedte:              2200 mm.
Spoorbreedte:                1435 mm.

Opvallend bij deze motorwagen is het ontwikkelde remsysteem. Het systeem is zodanig uitgevoerd, dat zowel voor de passagiers, als voor het verkeer in het algemeen, de grootst mogelijke veiligheid gewaarborgd is. Er zijn 4 soorten remmen gemonteerd. In de eerste plaats is er de luchtrem, welke op het Westinghouse systeem berust, dat met vrije luchtvulling werkt; De lucht hiervoor wordt geleverd door een compressor, welke zich onder de wagen bevindt rn lucht met een druk van 8 atm. geeft.
In geval van nood kan men gebruik maken van de railrem. Dit is een electro-magnetische rem. Zij drukt als het ware de tram op de rails, door middel van 4 electro-magneten, welke zich op 8 mm hoogte boven de rails bevinden tussen de wielen. Door deze aandrukking wordt het remvermogen natuurlijk sterk vergroot. Een hefboomstelsel zorgt ervoor dat in geval de wagen zwaar belast wordt, en dus lager zal gaan liggen, de railrem steeds op de juiste hoogte boven de rails blijft. Verder bevinden zich dan nog bij deze tram een electrische rem, welke dus direct op de motoren werkt (gelijkstroommotor gaat als dynamo werken), en een normale handrem.
De eerste twee wagens, er zullen er nog 15 volgen, zijn uitgerust met een snelheidsmeter met zelfregistrerende remweg. Bij elke remming wordt de afstand waarover geremd wordt automatisch vastgelegd.
Ook de ophanging van de motoren en de vering is opmerkelijk. De motor is namelijk geheel verend, zowel naar boven als beneden, in de truck opgehangen. De aspotten zijn voorzien van rollagers terwijl ook de motoren hiermee uitgerust zijn. Bij de wielen is opvallend, dat tussen de wielschijf en wielband een laag rubber is aangebracht. Wat de vering betreft, hieraan is de grootste zorg besteed. De draagveren bestaan uit rubberen handveren.
(zie noot)
De wiegveren zijn beweegbare spiraal handveren. Vóór de wielassen is een zandstrooier aangebracht, welke in werking komt wanneer de noodrem aangezet wordt, of natuurlijk ook bij gladde rails. Wanneer de zandstrooier werkt, gaat automatisch de bel.
De carrosserie van de wagen is geheel electrisch gelast en is zo ontworpen, dat zowel de bestuurder als de passagiers een zeer ruim uitzicht hebben
Speciale aandacht is nog besteed aan de ventilatie. De ramen zijn uitgevoerd als bij onze electrische rijtuigen terwijl op het dak verschillende "Flettner" ventilatoren aangebracht zijn.
DE banken zijn zeer comfortabel en verstelbaar in de rijrichting. Het openen en sluiten van de deuren gebeurt pneumatisch, ze worden bediend door de bestuurder. Een veiligheidskraan is aangebracht, opdat in geval van nood de deuren toch geopend kunnen worden.
Bovenop de wagen zijn de rij-weerstanden aangebracht, het grote voordeel van deze plaats is dat ze nu uitstelend gekoeld worden.
Al met al kunnen we zeggen dat deze tram, vergeleken met het oude model, een grote vooruitgang betekend en wij wensen de H.T.M. en de Hagenaren geluk met deze nieuwe aanwinst.

Noot: 'Handveren' zijn de veren die 'als een stapeltje metaalstroken', steeds kleiner worden, een deel van de vering van een draaistel vormen.  



 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu